De muzikale jaren ’80 waren toch wel het eerste decennium waarin artiesten tot supersterren uitgroeiden en waarin videoclips, muziektijdschriften en de beeldcultuur op volle toeren draaiden. In de schaduw van Madonna, Prince, Duran Duran en Michael Jackson waren er echter ook artiesten die een iets rustiger vaarwater verkozen, al zal dat nog relatief zijn geweest gezien in de moeilijk te temmen krachtenvelden en wetten in de muziekindustrie.
Een zangeres die vrij onopvallend flinke sporen heeft achtergelaten is de Alison Moyet (1961). De Engelse met een Franse vader brak op jonge leeftijd al door met de ogenschijnlijk minstens zo schuwe Vince Clarke, die net daarvoor uit Depeche Mode was gestapt. Ze vormden in 1981 samen het populaire synthpop duo Yazoo.
Bekende covers
Het bekendste nummer van Yazoo afgaande op de posities in diverse nationale hitlijsten is ‘Don’t go’, dat op een feest waar flink geswingd mag worden, nog steeds met gemak de playlist zou kunnen halen. Twee nummers van Yazoo zijn bekender geworden door een cover van andere artiesten. De één al vrij snel, namelijk in 1983, toen The Flying Pickets een prachtige a capella versie opnamen van ‘Only you’ (pa-da-da-da).
Het andere nummer zorgde zo’n tien jaar later voor één van de hoogtepunten van de vaderlandse televisie. René Klijn maakte veel emoties los in Nederland toen hij op 28 november 1992 te gast was in het televisieprogramma ‘De Schreeuw van de Leeuw’ van Paul de Leeuw. Klijn vertelde in die uitzending openhartig over zijn ziekte aids en sloot af met een indrukwekkende uitvoering van ‘Mr Blue’. Ik refereer er nog wel eens aan, als mensen willen weten hoe ze mijn achternaam moeten schrijven. Als dit dan herkenning oproept bij mijn gesprekspartner, blijkt vaak weer hoeveel indruk dit optreden heeft gemaakt bij veel mensen.
Solo meer jazz-geluid
Yazoo stopte alweer in 1983, waarna Moyet een succesvolle solocarrière startte. Haar warme stem en jazzy sound kwamen daarbij meer tot wasdom dan bij Yazoo. Luister bijvoorbeeld maar eens naar ‘That ole devil called love’ en je bevindt je in gedachten snel in een rustige lounge van een chic hotel.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit Moyets solotijd toch uit naar ‘All cried out’, een emotioneel nummer met een melancholisch geluid. In de eerste 12 seconden van de videoclip wordt een kopje koffie gevolgd dat in de hand van de kelner op weg is naar de zangeres. Kom daar nu nog maar eens mee aan, met deze (heerlijke) traagheid …
Adele
Mede door haar krachtige soulvolle stem wordt Moyet vaak vergeleken met Adele, of moet het andersom zijn? Op YouTube wemelt het in de commentaren in ieder geval van een herwaardering van Moyet. Haar repertoire paste destijds op een bepaalde manier wellicht niet helemaal bij de muzikale trends en haar leeftijd.
Ook op een andere manier is een vergelijking met Adele te trekken. Eind vorig jaar onthulde Adele dat haar nieuwe album haar door een moeilijke periode na haar scheiding had gesleurd. De laatste jaren zien we (gelukkig) meer artiesten die ook de moeilijke kanten van het vak en het leven belichtten. Alison Moyet was in die zin haar tijd vooruit. Ze was in de jaren na haar doorbraak in interviews openhartig over de worstelingen met haar gewicht, haar bipolaire stoornis en haar angstaanvallen. Ze verwerkte deze thema’s ook in de teksten van haar songs.
Moyet treedt nog steeds op en de tijd lijkt weinig vat op haar te hebben gehad. Op haar website heeft ze ook wijze woorden over de voortschrijdende tijd: ‘Als je ouder wordt, wil je niet langer overal bij passen. Het maakt niet meer uit. Anders zijn wordt iets heel fijns. Een enorm plezier.’
Bronnen:
Hoe is het nu met Alison Moyet? – Legacy of Music
Alison Moyet – Wikipedia
(Uitgelichte afbeelding: via alisonmoyetmusic.com)
Geef een reactie