De weloverwogen keuzes van Daniel Day-Lewis

lightness_of_being01_Saul_Zaentz_Company

Helaas zal de filmwereld het vanaf nu moeten doen zonder Daniel Day-Lewis. Nee, schrik niet, Day-Lewis is nog springlevend. De Engels-Ierse acteur kondigde echter een tijdje geleden aan dat ‘Phantom Thread’, die nu in de bioscopen draait, zijn laatste film zal zijn. Ik verwacht niet dat Day-Lewis dat in een opwelling besloten heeft, want hij staat bekend om zijn weloverwogen keuzes bij de rollen die hij aannam.

Day-Lewis werd in 1957 geboren in een vooraanstaande kunstenaarsfamilie in het Londense Greenwich. Zijn voornemen om te stoppen met acteren, sloeg in als een bom. Day-Lewis wilde er verder niets over kwijt; alleen dat hij na de opnamen overweldigd was door verdriet, en dat hij iets anders wilde gaan doen. Heeft het misschien te maken met de manier waarop hij in een rol duikt, waarop hij de ziel van een personage raakt? Is de intensiteit hiervan hem te beknellend geworden?

lightness_of_being02_Saul_Zaentz_Company
Daniel Day-Lewis tijdens de Praagse Lente in ‘The Unbearable Lightness of Being’ © The Saul Zaentz Company

Deze werkwijze staat bekend als ‘method acting’: langdurige research, nauwgezette voorbereiding, maanden ‘in karakter’ blijven tijdens de opnames. Voor zijn rol als Bill the Butcher in Martin Scorsese’s ‘Gangs of New York’ ging hij een tijd lang in de leer bij een slager en een messenwerper. Voor zijn eerste Oscarsucces ‘My Left Foot’, waarin hij een verlamde Ierse schrijver speelde, zat hij maanden in een rolstoel.

“Daniel werkt niet continu, hij trekt zich soms voor langere tijd terug, maar als hij iets doet, dan is het een magische gebeurtenis”, liet regisseur van Phantom Thread, Paul Thomas Anderson, onlangs optekenen. “Iedereen smult van de verhalen over de manier waarop hij zich voorbereidt. Maar is dat niet wat hij moet doen? Is dat niet zijn werk? Eigenlijk zou het de norm moeten zijn.”

lightness_of_being03_Saul_Zaentz_Company
Juliette Binoche en Daniel Day-Lewis in ‘The Unbearable Lightness of Being’ © The Saul Zaentz Company

In de 21ste eeuw speelde hij maar zeven filmrollen, die hem vier Oscarnominaties en (tot nu toe) twee Oscars opleverden. Over de lange periodes tussen de films zegt hij: “Het is die periode van tijd die me toelaat om het werk te doen (het maken van een film). Die twee dingen (het filmen en de pauzes ertussen) zijn onafscheidelijk. Ze maken deel uit van het leven dat me toelaat om het werk te bestuderen zoals ik dat wil.”

We zullen hem missen, Daniel Day-Lewis, maar misschien wordt zijn sterrenstatus door dit vroegtijdige en ietwat mysterieuze stoppen alleen maar verhoogd.

Bronnen:
http://www.bbc.com/news/av/entertainment-arts-21227022/daniel-day-lewis-interview-in-full
‘De magie van Daniel Day-Lewis’, Trouw: 1 maart 2018 (https://www.trouw.nl/cultuur/daniel-day-lewis-toont-zijn-magie-in-beeldschone-oscarfavoriet~a41e91a6/)
‘Daniel Day-Lewis: lijden op een mierenhoop’, NRC: 27 febr. 2018
(https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/27/daniel-day-lewis-lijden-op-een-mierenhoop-a1593777)
Fergus O’Connell – Nooit meer te weinig tijd

(Stills: uit ‘The Unbearable Lightness of Being’ (1988) – © The Saul Zaentz Company)

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.